بررسی اختلاف در وضو بین شیعه و اهل تسنن 2
شستن پاها با توجه به قرائت جر
قائلان به وجوب شستن پاها در وضو، قرائت نصب را به گونهاي توجيه کردهاند که ضعف و ناهماهنگي آن با قواعد عربي آشکار است. آنان وقتي متوجه شدند قرائت جرّ بر مسح دلالت دارد، نه بر شستن، در توجيه و تطبيق قرائت جرّ با اعتقادشان به وجوب شستن، در ماندند. از اين رو، کوشيدند تا توجيهي براي قول به شستن پاها با توجه به قرائت جرّ بيابند، اما توجيهي نيافتند جز «اعراب جرّ به سبب مجاورت». کلمه «أرجلکم» به سبب اينکه به کلمه «وجوهکم» عطف شده، منصوب است، اما چون در جوار کلمهاي مجرور، يعني «بروءوسکم» قرار گرفته، اعراب جرّ را از آن کسب ميکند، که از آن به «جرّ به سبب مجاورت» تعبير ميشود و به اين معناست که کلمهاي اِعراب طبيعي خود را از دست بدهد و اِعراب کلمه مجاور را بگيرد. ميگويند در مثل آمده است: «حُجْرُ ضَبٍّ خَربٍ» [سوراخ سوسمار خراب است]، کلمه «خَربٍ» چون خبر «حُجر» است بايد مرفوع باشد، اما چون در کنار کلمه مجرور «ضَبٍّ» قرار گرفته، از آن کسب جرّ کرده و مجرور شده است.
از آنجا که «جرّ به سبب مجاورت» در کلمات فصيح عرب وجود ندارد و بر فرض وجود آن، داراي شرايطي است که در مورد بحث، آن شرايط، موجود نيست، فصل بعدي را به بيان اين موضوع اختصاص ميدهيم.
صحّت و شروط «جرّ به سبب مجاورت»
ادامه نوشته
قائلان به وجوب شستن پاها در وضو، قرائت نصب را به گونهاي توجيه کردهاند که ضعف و ناهماهنگي آن با قواعد عربي آشکار است. آنان وقتي متوجه شدند قرائت جرّ بر مسح دلالت دارد، نه بر شستن، در توجيه و تطبيق قرائت جرّ با اعتقادشان به وجوب شستن، در ماندند. از اين رو، کوشيدند تا توجيهي براي قول به شستن پاها با توجه به قرائت جرّ بيابند، اما توجيهي نيافتند جز «اعراب جرّ به سبب مجاورت». کلمه «أرجلکم» به سبب اينکه به کلمه «وجوهکم» عطف شده، منصوب است، اما چون در جوار کلمهاي مجرور، يعني «بروءوسکم» قرار گرفته، اعراب جرّ را از آن کسب ميکند، که از آن به «جرّ به سبب مجاورت» تعبير ميشود و به اين معناست که کلمهاي اِعراب طبيعي خود را از دست بدهد و اِعراب کلمه مجاور را بگيرد. ميگويند در مثل آمده است: «حُجْرُ ضَبٍّ خَربٍ» [سوراخ سوسمار خراب است]، کلمه «خَربٍ» چون خبر «حُجر» است بايد مرفوع باشد، اما چون در کنار کلمه مجرور «ضَبٍّ» قرار گرفته، از آن کسب جرّ کرده و مجرور شده است.
از آنجا که «جرّ به سبب مجاورت» در کلمات فصيح عرب وجود ندارد و بر فرض وجود آن، داراي شرايطي است که در مورد بحث، آن شرايط، موجود نيست، فصل بعدي را به بيان اين موضوع اختصاص ميدهيم.
صحّت و شروط «جرّ به سبب مجاورت»
+ نوشته شده در چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰ ساعت 20:25 توسط علیرضا خیراندیش
|